Kindercoaching en geefmaardoor

In het hoofdstuk ‘kindercoaching’ vertel ik over mijzelf als ‘stoplichtdenker’. Je staat voor rood (probleem) je wilt naar groen (oplossing). Iedere kindercoach heeft zijn eigen bagage voor het zoeken naar oplossingen en het aanleren van vaardigheden. Mijn belangrijkste bagage is de navigatie:

Op je levensreis kun je ook gebruik maken van navigatie. Reuzehandig als je ergens rijdt waar je nooit bent geweest of wanneer je een afslag hebt gemist.

Voor mij is God navigatie. Hij heeft mij gemaakt, kent mij en weet wat mijn doel is op mijn levensweg. Wil ik wat aan deze routeplanner hebben, zal ik er gebuik van moeten maken en op tijd de aanwijzingen moeten volgen.

Psalm 25: 4-5 ‘ Heer, laat mij zien hoe ik moet leven, wijs mij de goede weg. Leer me om trouw te zijn aan u, zeg me wat ik moet doen. Want u bent mijn God, u bent mijn redder. Ik hoop op uw hulp, elke dag weer’.

Het is niet mijn doel om een praktijk als Kindercoach te starten. Wel merk ik dat Kindercoaching een belangrijk onderdeel is van geefmaardoor. Binnen mijn gezin, in mijn werk als leerkracht en tijdens workshops of cursussen ben ik steeds bezig om te kijken naar wat er nodig is. Waar liggen de prioriteiten en hoe kan ik mijn doel bereiken. Als kinderen niet lekker in hun vel zitten gaan de ‘luikjes dicht’. Kinderen zijn dan niet / minder goed in staat om te leren en te ontwikkelen. Door naar kinderen te luisteren en te kijken en door het stellen van de juiste vragen kom je er achter wat voor het kind nodig is.

Dat is niet eerlijk!Een voorbeeld ter verduidelijking: binnen mijn gezin merkte ik dat de kinderen steeds aan het vergelijken waren. Had de een een mazzeltje (bijv. toen een vriendinnetje mocht blijven logeren) dan waren de andere twee boos omdat zij dat niet mochten. Ik had daar als ouder een goede reden voor, maar begreep dat dit nog te lastig was om uit te leggen aan de kinderen. Omdat het onderwerp ‘dat is niet eerlijk!’ steeds weer zorgde voor onrust in het gezin heb ik een gezinsmoment besteed aan dit onderwerp: klik hier voor het gezinsmoment. Ik merk dat deze les heel goed ontvangen is bij de kinderen. Als een van mijn kinderen iets ‘niet eerlijk’ vindt, terwijl wij als ouders een goede reden hebben om het zo te doen, dan hoef ik nu alleen nog maar te zeggen ‘denk maar aan het gezinsmoment over de pleister’.